Jelenlegi idő (Magyarország, Felvidék, Vajdaság): ; (Erdély, Kárpátalja):  ::  ::  Facebook :: Twitch :: Youtube :: Drive (Cup recek) :: Drive (vegyes recek) 

 
Bevezetés

Ebben a leírásban megpróbálom elmagyarázni mi is az a Micro menedzsment és Macro menedzsment különösen az 1v1 perspektíva alapján. A feladat rendkívül nehéz mióta a különbséget a Micro menedzsment (Micro) és Macro menedzsment (Macro) között nem könnyű elmondani. A fő pont az, hogy a micro átveszi a szabadságot a macrotól és ugyan ez igaz fordítva is. Ezt észben kéne tartani, mialatt microzás vagy macrozás alatt döntéseket hozol és mennyi időt töltesz velük.

Micro menedzsment

Úgy gondolom, hogy a micro manapság túl van értékelve. Ez nem azt jelenti, hogy kevesebb értéke lenne, mint a macronak. Akkor mi is a micro? Úgy gondolom, hogy a mikro kis dolgok kézzel történő alkalmazását jelenti a játékban/térképen, mellyel előnyt tehetsz szert az ellenfeled felett. Mikrozás nem más, mint apró dolgok csinálása olyan gyorsan és pontosan, ahogy csak lehet. Nem akarok nagyon mélyre ásni ebben a problémában, inkább több gyakorlati dologra szeretnék rávilágítani. Itt van néhány példa a mikrozásra:

  • Próbáld maximalizálni az egységied által okozott kárt és ezzel egyetemben próbáld minimalizálni az általuk ért kárt. Erre egy nagyon jó példa a dombok használata.
  • Használd az olcsó egységeket, hogy előnyhöz juss. Például tartsd a dárdásaid az íjászaid előtt tiszta scout+íjász sereg ellen.
  • Figyelj oda a nem dolgozó falusiakra és a játék korai részében ne ölettesd meg őket.

Ahogy látod a micro lehet gazdasági jellegű, de ugyanakkor katonai jellegű is. Bár a micro menedzsmentnek kicsinek kellene lennie a késői játékrészekben a nagy gazdasággal, mert a megszerzett előny túl kicsi összehasonlítva az elhasznált és elveszett idővel. Elérkeztünk a legstresszesebb ponthoz.

Mikor használjunk micro-t?

A micro mennyisége a macroéhoz képest eléggé nagy a játék korai szakaszában. Kis hibák nagy különbségeket okozhatnak a gazdaság kiegyensúlyozottságá ban és az egész hadsereg elvesztése is nagy gond, melynek újjáépítése lassú és drága. Ez az amiért szükséged van a micro menedzsmentre, hogy szembekerülhess a legjobb játékosokkal. Még a legnagyobb strategisták is veszteni fognak, ha nem foglalkoznak vele a játékban. Természetesen a nagy strategisták sokszor olyan helyzetet tudnak teremteni maguknak, ahol nincs szükség túl sok microra, de a egy jó játékos ezt megfizetteti vele. Ja jóvá akarsz válni, jó microdnak kell lennie.

A jelenlegi problémának az tűnik, hogy az IORI-s forward kora és a mostani fanatizmus a gyors feudalba lépés a microt valahová előnyösebb pozícióba teszi a makrohoz képest. A jó micro rossz használata gyakran rosszabb, mint a győzelem sima micro-val. Daut egy tökéletes példa játékos, aki gyors és jó a microja. Általában jobban koncentrál a microra a késői játékszakaszban, elérve egy szupererős gazdaságot. Másrészről BlinG, Spring és Ertug jó példák véleményem szerint, akik túl sokat is mikroznak.

Hogyan tudnak túl sokat microzni? Ha elkezdesz microzni 10 Crossbowmant, hogy megölj vele 1-5 falusit egy olyan játékban, ahol mindkét játékosnak már óriási gazdasága van, elvesztesz vele egy csomó nyersanyagot és időt az ellenfeledhez viszonyítva, aki csak 5 falusit veszt. Amíg 15 másodpercet azzal töltesz, hogy microzol az Xbowokkal , már a következő nagy lépésen kéne gondolkodnod, kijelölni pontokat a raidelésre és elfalazni a gazdaságodat, hogy elkerüld a raidet vagy tervezgetni a térkép irányításának elérését. Ezek a nagy lépések, melyekkel megnyerheted a játékot. Egy késői játékszakaszban 5 falusi megölése nem vezet győzelemhez.

Mennyit kell használni a microt és mikor általában csak tőled függ. De érdemes elkezdeni gondolkozni rajt, amikor szükséges, és amikor nem. Egy jó térképirányítás megmenthet sok microzási  problémától, hisz a gazdaságod szélesen elterjedt és a munka folyamatos, s így nehéz megállítani egy jól elterjedt gazdaságot, ellenben egy kis helyre szorult gazdasághoz képest. Persze a stratégia is meghatározza, hogy milyen sok microt kell használnod a játék során. Például az agresszív forward sok microt igényel, hogy visszaszerezd a gazdaságot, amit elvesztettél, miközben forwardolsz a 4 falusival.

Macromenedzsment

Nos, ez a micro ellentéte. Nagy dolgokra koncentrálsz a játék során különösen figyelve a gazdaságra és a térképre. Ez inkább általános játékmenet egy adott játékra vetítve. Hogyan tervezel kiterjedést és munkát az ellenségen. Hogyan tervezed meg az egyensúlyt a gazdaságodban és hol. Íme, néhány példa:

  • A gazdaságot kiegyensúlyozása, hogy több kaját termeljen, mint más nyersanyagokat.
  • A várad stratégiai pontra helyezése, hogy védjen, amíg korai imperial kort lépsz.
  • A farm gazdaságot elfalazása, hogy elkerült a raidet és gyors kajához juss, amivel te magad tudsz raidelni.
  • Tervezni, hogy hogyan építs és falazz a térképen, hogy ne tudjon az ellenség elpusztítani.

Gyors játék a kulcs a macroban. Ha megvan a sebességed képes vagy több időt birtokolni.  Ha megvan a sebességed ilyen dolgokat tudsz csinálni: rendbe hozni a gazdaságodat és hadsereget képezni csak azáltal, hogy gyűjtési pontokat adsz ki, egységek képzése és mozgás velük át az ellenségen, hogy megtudj győződni róla, hogy nincs sok unatkozó falusija, nem töltve ezzel nagy időket. Mindaz, ami ezután maradt, miután tudsz microzni és még annál is fontosabb – tervezd meg mit fogsz lépni, hogyan pusztítod el az ellenséged.

Daut egy jó példa egy olyan játékosra, akinek megvan a sebessége, hogy használja az időt, ami maradt, hogy macrozzon vele. Úgy gondolom egy jó játékos fő célja lehet a késői játékrészben, hogy egy olyan helyzetbe helyezi magát, ahol sok stresszt okozhat az ellenségnek és az időbeli előnyét arra használja, hogy macrozik. Meg kell jegyezni, hogy ez közel sincs olyan, mint az agresszív nyomás, folyamatosan dolgoztatni a gazdaságát, miközben a sajátod szinte érintetlen marad. Olyan helyzetbe kell helyezned magad, ahol nagy előnyöd származhat a macro iránt.

Hogy fejlessz a sebességed optimalizálnod kell a gyorsbillentyűid. Úgy tervezd meg a gyorsbillentyűidet, hogy lehetőleg mindet tudd használni a billentyűzet bal oldalán. Nem fogok belemenni a részletekbe, hisz erről már egy új leírást lehetne nyitni. Itt van néhány korábbi megjegyzés a microval és a macroval kapcsolatban:

Ralber írta:
Dreams mester, lenne néhány kérdésem, ha lehet: hogyan egyensúlyozod ki az időt a gazdaságot és a hadsereg kezelése között? És el tudnád mondani, hogy hogyan szervezed a hadsereged a küzdelmekre ahol kezelni kell a különböző egységeket? Dreams írta:

Ralber úr, köszönöm a kérdéseidet, megpróbálok rá olyan jól válaszolni, ahogy csak lehet, bár fenntartom a jogot, hogy tévedhetek.
Ha optimális helyzetekre gondolunk, akkor én általában mind a hadsereget és a gazdaságot egyidejűleg kezelem a hotkeyek segítségével. Viszont amikor az egységek száma és a gazdaságod mérete nő, ezeket szokom tenni:
Megpróbálom a hadseregemet néhány hotkeyen tartani, ha csak nem raidolok erősen. Ezesetben többféle hotkeyet is használok. Például, ha raidolok, próbálok olyan jól microzni, ahogy csak tudok. Megpróbálom, hogy minden egyes Knight csak 1 falusit támadjon ezáltal okozva nagy kárt, anélkül, hogy a lovagjaim meghalnának (rendkívül nehéz). Miután végeztem a raidolással/ csatával, a hadseregemet biztonságba helyezem, majd a gazdaságra koncentrálok.
Most, hogy tudod az alapgondolatot, ezt csinálom a feudal sereggel is kivétel, ha csak kevés seregem van. Kis sereg esetében csak hotkeyeket használok a hadseregem és a gazdaságom között.
Feudal harcoknál általában az íjász egységede egy számozott csoportba teszem, lovakat egy másikba és a spearokat egy harmadikba, ha ez szükséges. A hadsereg kezelése közben nem nagyon számolom a hotkeyeket. Általában elkülönítem a skirmeket az íjászoktól shift kattintással, majd behúzom éket az archerek elé. Ezzel időt takarítok meg azáltal, hogy nem mozgatom az egész sereget, valamint kisebb az esély a mellékattintásra. Ez nem nagyon használt stratégia, de feudal warban rengeteget számít, főleg a skirm/archer/scout kombó esetében.
És még egy fontos dolog: mielőtt harcba keverednék, mindig próbálok egy olyan pontot keresni, ahonnét könnyedén elfuthatok egy domb felé. Ezesetben nagyon koncentrálok a micromra, s a gazdaságról meg is feledkezek pár másodpercre.
Remélem válaszoltam a kérdéseidre. Ha nem, írj még részletesebb kérdéseket.
Ezen kívül úgy gondolom, semmi sem fejleszti jobban a sebességed, mint néhány DM. Gyors döntéseket kell hoznod és netalántán még új taktikákat is megtanulhatsz.
Néhány tipp a microval kapcsolatban:
  • Amikor harcba mész patrollal (nagy seregeknél muszáj), vegyél egy egységet a hadsereged széléről és mozogj vele a két sereg közé, hogy azt támadja az ellenséges hadsereg. Amikor végeztél láthatóan óriási előnyre teszel szert. Persze ez csak akkor működik, ha az ellenfeled nem fejlesztette ki a pontos célzást.
  • Archer+Skirm hadseregnél helyezd az archereid a skirmek mögé, hogy könnyedén lőhesség a scoutokat a korai feudal harcban. Ez a mód, hogy megvédd a gyenge archereid az ellenséges íjak és lovak elől, miközben a skirmisherek felfogják a kárt. Ez sok egység kombinációjával működik, csak a képzelet szab határt.
  • Knight harcban fuss el a kevés HP-jű lóval, amit az ellenséges lovak üldözni fognak. Majd így támadd őt a többi lóval. Ez működik militánál, scoutnál és még néhány egységnél.
  • Amikor a bázisodon skirmivel támadnak, használd a parasztokat, hogy megtámadd őket. Ezáltal ő több időt fog eltölteni a skirmik kezelésével, akik így nem tudnak lőni. Közben támadhatod a bázisát scoutokkal.


Harry aka poZ_Ivan írta:
Monk csapda… gondolom mindenki jól ismeri, bár elég nehéz elmagyarázni, mi is az. Ha konvertálsz egy egységet és az elfut a látótávolságból és a pap abbahagyja a hangot, amíg nem kattintasz el valahova, kivétel egy következő konvertálandó egységre, megtartja a jelenlegi wololoját és tudja használni a következő egységre.
Például vegyünk 2 kts-t, akik futnak a monkod felé és te nekiállsz konvertálni az egyiket és az ellenfél nem tudja, hogy melyiket, de eltalálja és pont azt viszi félre, amelyiket próbáltad varázsolni, akkor nyomj rá a másik ktsre (ne mozogj a pappal, vagy ne kattints vele máshová) ezáltal onnét fog folytatódni a konvertálás, ahonnét a másiknál abbahagytad. Persze csak ha közben nem kattintottál félre.


Navisangha írta:
A TC-k jobb oldalán lévő farmok gyorsabban hoznak kaját. Akkor számít, amikor termelni akarsz, vagy pl. védekezni egy forward elől.

Harry írta:
A favágók az átlós fákat (az LC mögött) jobban vágják, így jobban tudnak szétterjedni, miután a fa már nincs ott. Fishboomnál használatos.



Írta: DreaIVIS
Fordította: TLW_Priby