Jelenlegi idő (Magyarország, Felvidék, Vajdaság): ; (Erdély, Kárpátalja):  ::  ::  Facebook :: Twitch :: Youtube :: Drive (Cup recek) :: Drive (vegyes recek) 

 
Bemutatás
Ez a map javarészt (!) a boomolásról szól az első 30 percben, előtte pedig Dark / Feudal Ageben ennek megfelelően előkészített ecora lesz szükség. Hogyha tisztán boomolsz (erre még később vissza fogunk térni) 24-27, szélsőséges esetben akár 30 villel is mehetsz Castle Agebe, amit viszont Darkban el kell döntened: követ vagy aranyat fogsz bányászni a későbbiekben. Ha a kőfejtés mellett döntesz akkor el kell adnod 200-at (vagy 100-at és 100 fát) a piacon, hogy legyen aranyad a korlépéshez, de ne szaladjunk ennyire előre.

Mi is az a Boomolás?
A boomolás egy olyan stratégia, ahol kizárólag a gazdaságra (eco) koncentrálunk, ahelyett, hogy hadseregre és annak fejlesztésére költenénk. Ennek hiányában azonban ez a taktika nagyon kiszolgáltatottá tesz akármilyen rushnak, ezért ezt csak olyan mapon érdemes tisztán alkalmazni, ahol a környezet megnehezíti azt (tehát például Black Foresten). Boomolás közben nyilván nem lesz seregünk, kivéve ha védekezésre kényszerülünk, ám ilyenkor is próbáljuk a boomolást fenntartani és a lehető legolcsóbban megúszni minimális sereggel a támadást, miközben az időt húzzuk, hogy készen álljunk a tényleges harcra. Ebből kifolyólag a boomolás célja nem más, mint a végén a sereg mihamarabbi gyártásával a lehető leggyorsabban végezni az ellenféllel. A boomolás módja gyakran függ a map adottságaitól is, hiszen sokszor találhatunk extra nyersanyagot, vadakat, sőt tavakat a pályán, melyek megkönnyítik a dolgunkat, utóbbi például hatalmas "boost"-ot jelenthet.

Hogy kell boomolni?
Alapvetően egy FC stratégiával indítunk, a különbség, hogy az elején érdemes lehet falazni az átjáró(ka)t, hogy megakadályozzunk (vagy megnehezítsünk) egy esetleges rusht. Ha úgy döntünk falazunk, érdemes loommal indítani, eztán 1-2 vagy akár 3 villel is mehetünk falazni (attól függően, hogy mennyire fontos az átjáró, illetve, hogy mennyire akarunk előre -forward- falazni), ez azonban gyakran villwarba (tehát az ellenséges villagerekkel való harcba) torkolhat! Egyébként egy átlagos (3 villel induló) build order:

Érdemes a játék elején a HCCC kezdéssel (felváltva a H és C billentyűket nyomva) indítani.

  • az első 3 vill épít 1-1 házat
  • a scout megkeresi a bárányokat, majd az átjáróhoz kell küldeni (ha falazni tervezel akkor azért, ha meg nem, akkor látod, hogy az ellenfél falazott-e, esetleg felderítheted az esetleges belopakodott villeket)
  • vill 1-6 bárányra
  • vill 7 lumber campet épít, 8-10 fára
  • vill 11 malacot hoz (ha eddig nem loomoltál és bizonytalan vagy a lureolásban, akkor tedd meg most!)
  • vill 12 házat, majd  millt épít, eztán 13-15 bogyóra
  • vill 16 épít egy másik millt az őz csorda közelében (ha magabiztos vagy az őz terelésben ezt kihagyhatod), 17-19 őzre (18. út közben épít egy házat)
  • vill 20 épít egy második lumber campet, majd 21-23 fára (23. épít egy házat)
  • vill 24 mining campet épít kő vagy arany mellé (a te döntésed), 25-26 bányászik (hogyha flank pozícióban vagy, vagy tudod, hogy falaznod kell esetleg később kastély(oka)t akarsz építeni érdemes a követ választani)
  • hogyha marad szabad villed érdemes 3-5 farmot letenni, a maradék bárányokat levágni
  • Irány feudal! 12-13. percben be fogsz érni, majd vill 27-28 fára
  • 3 favágó épít egy marketet és egy blacksmitht (értelemszerűen 2 a marketet, 1 a BS-t)
  • Irány Castle! Míg léped a kort a lumber campben és a millben fejlessz (horse collar & double-bit axe)!Átlagosan 16-18 perc alatt be fogsz érni, majd azonnal fejlessz a lumber campben (bow-saw)
  • rakj le 2 TC-t lehetőleg olyan helyre ami minél több nyersanyagot érint (erre a későbbiekben még kitérünk)
  • ha eddig követ szedtél akkor nem lesz gond, ha viszont aranyat, akkor most vegyél a marketben 100 követ
  • amint lehet rakj le egy 3. TC-t (ha elég húsod van, ha viszont úgy érzed nincs, akkor nem sok értelme van egy álló tc-t lerakni, ilyenkor 15 farm után érdemes a 4.-et)
  • kezdj el minden TC-ből villeket gyártani, először fára, majd minden 60 fából farmot rakni, az egyik TC-ből érdemes aranyra küldeni a villeket
  • egy villel folyamatosan építs házakat, különben (ideges) "housed" leszel
  • lényeg a folyamatos (!) termelés, a TC-k sosem állhatnak meg, a végén szükséged lesz 100-130 villre
  • 27-28. percben: Irány Imperial! Amint léped a kort érdemes a maradék eco fejlesztéseket megcsinálni, majd elkezdeni sereget gyártani. (Optimálisan a 30. percben Imperial Ageben leszel.)

Tippek:
  • érdemes legalább 7 házzal (35 pop limit) Castle Agebe menni
  • a TC-kből érdemes az elején fára küldeni a villeket, majd azokkal farmot rakni
  • a TC-t 4 villel érdemes építeni
  • érdemes a 4 "bogyózó" villre figyelni, ők valószínűleg Castle Age elejére végeznek, velük lehet TC-t építeni
  • ha nincs elég fád Bow-Sawra, akkor érdemes a 4. TC-t késleltetni, annak érdekében, hogy kifejleszthesd
  • ha aranyat szedtél érdemes minél előbb követ venni, hiszen a marketban az árakat befolyásolják az ellenfelek vételei/eladásai (bizony, a market árait az összes játékos globálisan "használja")
  • miután kész a 4. TC-d érdemes mihamarabb fejleszteni a Wheelbarrowt
  • igyekezz minél kevesebb (0) armyt csinálni miközben boomolsz
  • a TC-ket próbáld egymástól közepes távolságra helyezni, nem jó egy helyre sűríteni az összeset, kivéve ha esetleg minden arany azon a részen található (viszont a farmok sok helyet kívánnak)
  • figyelj arra, hogy mindig legyen elég fatermelés, hiszen enélkül a boomolás is megáll
  • mivel boomolsz így a popod nagy iramban növekedni fog, érdemes előre több házat egyszerre elkezdeni építeni
  • ha egyszerre sokkal több hús áll házhoz, mint amennyi villt gyártani tudsz fejlessz a millben (heavy plow)
  • 22. perc körül kezd el az aranyra is koncentrálni, hiszen szükséged lesz első körben 800-ra (ha sok felesleged van mehet a Gold mining fejlesztés egy mining campben
  • 24-25. percben már minden bizonnyal erős ecod lesz, ha valóban így van kifejlesztheted a Hand Cartot már most (lehet, hogy ez eleinte kicsit lelassít)
  • 25-26. perc előtt nem javasolt a kőbányászás, mivel a fa és az arany a legfontosabb, és hacsak nem Koreával vagy nagyon lassú, és nem éri meg, pláne ha nem kastélyból akarsz unique egységeket gyártani (de ha igen, akkor 25-26. perc környékén mehet a Stone mining fejlesztés)
  • ne felejts el 2 Castle Age épületet felhúzni mielőtt kort lépnél (25. percben, university és siege workshop kombó az általános, ám ha van a környéken Relik, akkor university helyett monastery is mehet)
  • amikor kort lépsz se felejts el villeket gyártani, sőt, ha úgy érzed nincs jól elosztva az Ecod, Imperialban is bármikor javíthatsz az osztáson
  • ne felejtsd el Imperialban a blackshmith fejlesztéseket, és okosan válassz egységet (a civednek megfelelően)
  • ha hiányzik valamelyik nyersanyagból 1-200, használd bátran a marketet

Town Center elhelyezés
A TC-k elhelyezése a boomolás egyik fontos része, így megpróbálunk szemléltetni néhány jó és rossz elrendezést.

Jó elrendezések:


Egy jókora erdő és a fő arany, mellette hely farmoknak.


Egy jókora erdő és a mellék arany, mellette hely farmoknak, hasonlóan jó megoldás.


Egy jókora erdő és mellette kőbánya. Jó megoldás amennyiben unique egységeket gyártanál Impben.


Egy jókora erdő, mellette extra őzekkel és hely farmoknak.


Egy jókora erdő, viszont nincs a közelében semmi plusz nyersanyag. Elmegy!


A fő arany, habár nincs erdő mellette, temérdek hely jut farmoknak. Nem rossz megoldás!


Kő mellé... fa> arany > kő ... nem a legjobb megoldás, hacsak nem az utolsó TC amit teszel.

Rossz elrendezések:


Habár van jókora erdő meg kő is körülötte, a fekete rész hatalmas helyet elfoglal, nem ajánlott!


A bogyószedés nagyon lassú megoldás, jobb előbb kiszedni, később nem ajánlott!


Túlságosan jókora az erdő, nincs hely farmoknak, ráadásul az a relik is bezavar.


Talán nem kell részleteznem, rossz megoldás.


Remélem ezek a képek jó irányadóként szolgálnak a későbbiekben.

Civek és a boomolás

Nyilván nézőpont kérdése is, ám remélem meg tudunk egyezni az alábbi sorrendben, a legjobbtól haladunk lefele.

Viking
  • Wheelbarrow, Hand Cart ingyenes
Önmagáért beszél, brutális eco-boost ingyen.

Brit
  • 25%-kal gyorsabban eszik a bárányt
  • Town Centerek 50%-kal olcsóbbak
A gyorsabb bárány evés hatalmas boost Dark Ageben, emellett több fa marad farmokra az olcsó TC-knek köszönhetően.

Perzsa
  • +50 hússal és fával kezdenek
  • Town Center, Kikötő 2x-es HP; gyorsabb munkavégzés +10%-kal Feudalban, +15%-kal Castleben és +20%-kal Imperialban
Ezek a bónuszok is magukért beszélnek, nyilván a kétszeres HP-nak nem sok köze van a boomoláshoz, ám a + nyersanyag és a gyors TC-k kiválóak a boomolásra.

Azték
  • Villagerek+5 nyersanyagot tudnak cipelni
  • Ingyen Loom
Az első bónusz alapvetően hatalmas előny, főleg a farmokat tekintve, hisz ott a villek 4 kört tesznek meg kapacitástól függetlenül, ergo 1/4-ük "telik meg" mielőtt egy másik pontba érnének a farmon, így az azték vill  arányosan sokkal több húst gyűjt minden körben. Ez magyarázat arra, hogy a Whellbarrow és Hand Cart fejlesztések miért dobnak olyan sokat a farmereken, és amiért a vikingek rendelkeznek korán a legjobb ecoval. Az ingyen Loom ráadásul segít, hogy a játék legelejétől fogva +1 vill termelési idejével az ellenfelek előtt legyünk.

Kelta
  • A favágók 15%-kal gyorsabban dolgoznak.
Önmagáért beszél.

Hun
  • Nincs szüksége házakra, viszont -100 fával kezd.
Lehet, hogy eleinte ez nem tűnik nagy eco boostnak, viszont ha belegondolunk összesen (200 az általános pop limit, és a házak kapacitása 5) 40 házat szorzunk az értékükkel (azaz 30 fával) hamar rá lehet jönni, hogy 1200 fát spórolunk, ráadásul nem leszünk (idegesek) housed az egész játék alatt.

Teuton
  • Farmok 33%-kal olcsóbbak.
Önmagáért beszél.

Frank
  • Ingyen farm fejlesztések (amint építettél egy millt).
Önmagáért beszél, nem csak, hogy megspóroljuk a fejlesztések árát, amit boomolásra tudunk költeni, de a farmok kapacitása is boostolva lesz.

Mongol
  • Vadászok 50%-kal gyorsabban dolgoznak.
Ez a bónusz talán leginkább csak az első két korban hasznos, azonban nagyon jó időket lehet menni a segítségével, ráadásul BF-en számtalanszor található extra vad, melyek húsának begyűjtése nagyon jó alapul szolgálhat a boomolásnak.

Kína
  • +3 villel kezdenek, viszont -200 hús és -50 fa jár
  • Fejlesztések 10%-kal olcsóbbak Feudalban, 15%-kal Castleben és 20%-kal Imperialban
  • Farmsok kapacitása +45 (team bónusz)
A kínai kezdést sokan nem ismerik a kezdők közül, mivel jóval eltér a többi civétől, hiszen 5 villel érdemes azon nyomban húst termelni, ha a bogyó közelebb van akkor akár azt is előnyben lehet részesíteni, míg 1 villel építünk házat és közben loomolunk. A többi bónuszt talán nem kell részletezni.

Spanyol
  • Az építők 30%-kal gyorsabbak
Kisebb bónusz, viszont érdemes megemlíteni.

Maja
  • +1 villel kezdenek, ám -50 hússal is
  • 20%-kal tovább tartó nyersanyagok
Érdemes megjegyezni, hogy egy vélhetően bug miatt a maja farmerek a 4 kör alatt (,melyet az aztékoknál tisztáztunk) kevesebb húst gyűjtenek, így ők 5%-kal lassabban dolgoznak.

Japán
  • Lumber campek, Mining Campek és Millek 50%-kal olcsóbbak
  • Halászhajók 5%-kal gyorsabbak Darkban, 10%-kal Feudalban, 15%-kal Castleben és 20%-kal Imperialban
Előbbi bónusz rendkívül hatásos az első korban, míg a második inkább csak fishboom esetén.

Gót
  • Vadászok +5 támadást kapnak vadkanok ellen, valamint a +15 húst képesek cipelni
A mongolétól jóval gyengébb bónusz, főleg az első korban hatásos.

Török
  • Aranybányászok 15%-kal gyorsabban dolgoznak
Ez a bónusz nem annyira a boomolást segíti, sokkal hatásosabb a játék végén, illetve rusholás mellett.

Bizánc
  • 33%-kal olcsóbb az Imperialba lépés
Főleg Fast Imperial stratégia mellett hasznos, egyébként a boomolást nem igazán segíti elő.

Korea
  • Kőbányászok 20%-kal gyorsabban dolgoznak
Nem a legjobb bónusz lássuk be.

Szaracén
  • Market díja csupán 5%
Szinte elhanyagolható, sajnos a Szaracén a leglassabb, legrosszabb civ boomolás tekintetében.

Civek BF-re

Néhány civből az alábbiak közül igazán nehéz lenne sorrendet képezni, valamint megmondani, hogy melyik a legalkalmasabb, így ezt mindenki inkább csak felsorolásként kezelje!

Spanyol
A Trade bónusz ami igazán hatalmas előnyt jelenthet teamgamekben, emellett a Siege Onageren (SO) kívül szinte az összes fontosabb fejlesztést megkapja. Bombard Tower (BBT), erős villek (a Supremacynak köszönhetően a villekből kvázi mini championok lesznek), remek lovasság, trash (Halberdier, Skirmisher, Hussar) ráadásul a BS-ben rendkívül kedvező áron vannak a fejlesztések. A Conquistadorok remek lehetőséget adnak egy esetleges crushoz, ám Imperialban érdemes a kastélyokra szánt követ inkább BBT-re tartogatni.

Korea
Nagy távolságú SO, BBT-vel fűszerezve, Halberdierrel támogatva, adott civek ellen War Wagonnal vagy Hand Cannonerrel (HC). Rideg.

Kelta
Erős ostromegységek, gyors Halbik és Woad Raiderek amik ha bekerülnek az ellenséges ecoba könnyen okozhatnak kellemetlen perceket ( vagy ragequitot), ráadásul ez a civ eco bónuszt is élvez. Kezdőktől gyakran látni kelta paladinokat amitől ezúton is óvva intek mindenkit, hiszen ezek a palák gyengék a fejlesztések hiánya végett, így kifejlesztése nem éri meg!

Mongol
Gyors ostromegységek, nagyon erős és gyors Unique egység (UU), párját ritkító bónusszal az ostromegységek ellen (sokak szerint a legjobb egység Imperialban), ráadásul remek kezdést biztosít a vadász-bónusz. Hátulütője, hogy Imperialban nagyon gyenge az ecoja a fejlesztések hiánya végett.

Perzsa
Remek paladinok, tevék. (Remek) Elefántok. Remek eco bónusz.

Szaracén
Lovas egységek rettegjetek, a mamelukok ugyanis nagyon jól végzik a munkájukat ezek ellen, ráadásul a teve-vonal is nagyon erős. Kapnak SO-t és Siege ramet is, bár ezek nem kapnak más bónuszt. Adott szituációkban válthat HC-ra vagy esetleg championra. Nagy hátránya az igazán lassú fejlődés és a drága fejlesztések.

Teuton
BBT, SO és paladin egy civen belül. Lovasság és gyalogság ellen is a teuton knight kiváló, ami SO-val kombinálva az egyik legjobb kombináció hírében áll. Érdemes hamar elkezdeni tradelni, mivel rengeteg aranyra lesz szüksége.

Gót
Minden bizonnyal szükséged lesz egy szövetségesre aki falaz neked.Hatalmas előnye a rettenet olcsó gyalogság, amit meglehetősen nehéz megállítani ha elszabadul, hátrányuk viszont a fejlesztések hiánya. Érdemes ugyanitt kiemelni a huskarlok szikla páncélját, amit az íjászok nehezen fúrnak át.

Török
13 lő-távú BBT, UU 22 támadással, 8-as lő-távval, nagyon erős ágyuk, adott esetben válthat tevére is viszont talán eme civnek van legnagyobb aranyszükséglete. Hátránya a trash egységek hiánya.

Azték
Érdemes az aztékokat is megemlíteni, hiszen remek eco bónuszuk mellett egy korai eagle warrior támadás könnyen véget vethet a játéknak, emellett a monkjai csodás musholási lehetőséget kínálnak, valamint a jaguár harcosok és gyalogos egységek rendkívül hasznosak lehetnek Siege rammel vagy SO-val támogatva.

Sokszor a BF TG-kben könnyen állóharc vagy "campelés" alakulhat ki (Impben), melyet egy esetleges erdővágás (SO-val, vagy trebuchettel) lehet feloldani, Imperial végén győzni a másik csapat Trade-vonalának eliminálásával vagy akár csak raidelésével lehet a legkönnyebben, ezért igazán érdemes odafigyelni. GLHF


For--sok