Jelenlegi idő (Magyarország, Felvidék, Vajdaság): ; (Erdély, Kárpátalja):  ::  ::  Facebook :: Twitch :: Youtube :: Drive (Cup recek) :: Drive (vegyes recek) 

 
Bemutatás
Alapvetően Arena a "Rusholj vagy Rusholva leszel" játéka, az esetek 90%-ában az ellenfelet védekezésre akarjuk kényszeríteni annak érdekében, hogy a mapkontrol a miénk legyen. A mapok tárházából az Arena a legkisebb, mivel fák és falak veszik körül a területet, ezért nagyon fontos, hogy vagy elfoglaljuk a területeket és az ellenfelet lassan kivéreztessük amíg fel nem adja, vagy hogy (lehetőleg) egy nagy támadással nyerjünk.
A legtöbbet használt egységek (főként) arénán azok, amelyek nem kerülnek húsba, bár ezeken kívül is vannak nagyon fontosak természetesen. A legtöbbet használt egységek:
  • Monkok
  • Mangonelek és Ramok
  • Crossbowmen
  • Pikemenek és Skirmisherek
  • Petard
  • Különböző egyedi egységek (későbbiekben UU), Conquistadorok, Mamelukok, Chu Ko Nuk, Mangudaiok főleg
Annak az oka, hogy olyan egységeket akarunk használni amik nem kerülnek húsba főleg az, hogy Arenán hatalmas előnybe kerül az aki elsőre Trebuchetet gyárt, hiszen a fal mögül képesek vagyunk az ellenfél fél bázisát elfoglalni, és az által, hogy nem gyártunk "hús alapú" egységeket, hamarabb érhetünk Imperial Age-be. A Conquistadorok és Light Cavalry seregek monkok elleni használatát kivéve nem túl gyakran látni ilyen egységeket Castle Ageben.

Tippek
Loomolj minél később!
Érdemes a Loomot addig húzni amíg lehet, hiszen a fejlesztés idejében +1 parasztot tudsz gyártani, ami sokkal jobb ecot (eco/economy = gazdaság) eredményez. Mivel Arenán fallal kezdünk, így nem túl valószínű, hogy az ellenfél flusholni (feudal age rush) fog, vagy a Scoutjával parasztokat öl. Nem sokan flusholnak, és őszintén szólva nem is ajánlott, tehát egy szó mint száz, ne loomolj túl korán!

Az épületeidet a falak közelébe helyezd!
Kimondhatatlanul fontos! Hogyha az ellenfél castle droppol (tehát kastélyt épít a falad mellé és vagy UU-val, monkkal vagy ostromgépekkel támad) nagyon fontos, hogy legyen a falaid közelében néhány épület, ami mögött biztonságban tudhatod az ecodat, így a kastély lőtávja a farmjaid helyett az épületeket támadja.

Minél hamarabb derítsd fel a relikeket!
Az első dolog amit a játékosok 99%-a csinál Castle Age elején nem más, mint néhány monk, amivel a relikeket (~ereklye) összeszedik. A pályán 5 relik található, mely hatalmas arany-előnyhöz vezet, és minden bizonnyal megnyeri neked a meccset!

Védd meg a relikeidet!
Amikor beérsz Castle Agebe először a legközelebbi relikeket gyűjts be, hogy azokat biztonságba tudhasd, mialatt a scoutoddal az ellenfél kapuja vagy a közeli relikjei mellett patrolozol, így meggátolhatod attól, hogy elvegye azokat, hisz a monkok védtelenek a scoutokkal szemben, ráadásul a scoutok nem csak sokkal  ellenállóbbak a konvertálással szemben a többi egységekhez képest, de támadási bónuszt is kapnak ellenük.

Derítsd fel a saját, valamint ellenfeled környezetét (úgymond mapját) és dönts aszerint!
Szóval felderítetted mind a saját, mind az ellenfeled bázisát és azt látod, hogy minden goldja elöl (úgymond forward) van... Mit teszel? Ebben az esetben a legjobb döntés nem más mint a Castle Drop, de erről később még lesz szó.
Mindkettőtök mapja befolyásolja az adott meccshez választható legjobb stratégiát. Hogyha az aranyam és a kövem elöl van a bázisomon akkor minden bizonnyal "Castle Dropolni" fogom a saját bázisomat (úgymond defenzív Castle Drop/cd), így könnyen megvédhetem ezen nyersanyagaimat.

Legfontosabb a mapkontrol!
Sok játékban az ellenfél el se hagyja a saját bázisát, így míg más boomol és terjeszked, az ellenfél  beszorul a saját (sokszor igazán kicsi) bázisára és igazán nagy meglepetés éri őket mikor meglátnak a falaik előtt egy Ostromműhelyt és/vagy kastély!
Elfoglalni és irányítás alatt tartani a pálya részeit (=mapkontrol) biztosítja számodra a győzelmet, tehát minél tovább áll irányításod alatt a pálya, annál valószínűbb, hogy nyersz, hiszen több aranyad lesz mint amennyi rendelkezésedre áll a falaid között.

Később részletesebben belemegyünk abba, hogy melyik stratégia a legjobb milyen helyzetben.

A Monk rush (mush) és ennek változatai
A mush lényege, hogy minél hamarabb (FC) Castle Agebe érnjünk, eztán főleg aranyat és fát szedni, és persze húst néhány paraszttal, hogy a TC-t (Town Center) folyamatos működésben tudhassuk, majd 2,3,4 vagy akár 5 monasteryből nyomjuk ki a monkokat (nyilván ostromegységekre is szükség lesz). Legtöbb esetben jobb ötlet 2 monasteryvel kezdeni, aztán ostromműhelyt, majd több moasteryt, ámbár a kettőn felüli monasteryk késleltethetőek és helyette lehet TC-ket és farmokat rakni az eco érdekében, hátha a rush nem nyeri meg nekünk a játékot.


A képen Azték vs Kelta meccsen jól látható a 2 monastery & ostromműhely felett egy 3.-ból is jönnek a monkok, valamint a pályáról a relikek is be vannak gyűjtve. Ram mellett/helyett kiváló megoldás még a mangonel is.

Miután betörted a falakat, a monkokkal minél több ellenséges egységed át kell konvertálni, viszont ha nem érzed a microzásban (micromanage = egységek irányítása), akkor nem javasolt túl sok monk készítése, hiszen célszerű mindegyikkel más egységet konvertálni. A monkok feladatai ebben a stratgéiában: 1. túlélni és a 2. megvédeni az ostromegységeket.
A legnépszerűbb civilizáció a mushra egyértelműen az Azték, hiszen az összes technológiát megkapja, és a bónusz miatt minden monk 5hp-t (életerő) kap fejlesztésenként. A Szaracén, Japán, Spanyol, Teuton,  Kína, Bizánc, Török civek is megkapják a legjobb fejlesztéseket (ha nem mindet), tehát ezekkel a civekkel is érdemes lehet musholni, habár mindegyik civ alkalmas lehet rá, viszont nem célszerű, hiszen tegyük fel egy 25 viking monkból álló sereg nem túl hatékony az összes fejlesztés nélkül.
A kifejlett monk rush 15+ monkból, 5+ mangonelből és/vagy ramból valamint kiegészítésként spear/pikemanekből áll, és minden bizonnyal ez az egyik legjobb stratégia Arenán, tehát mindenkinek ajánlott a megtanulása.
Monk rushnál általában 25-26 poppal (population) megyünk Feudal Agebe, eztán 2 paraszttal marketet, 1-gyel blacksmithst építünk. Loomolni (az esetek többségében) legelőbb Castle Age elején érdemes!
Musholásra (legfőként) ajánlott szituációk:
  • van hátul (úgynevezett back) goldunk, ami könnyen védhető
  • aztékkal szinte mindig (kivéve azték war)
  • az ellenfélnek forward aranya és/vagy köve van
  • ha az ellenfél (minden bizonnyal) boomolni készül

A Castle Drop (cdrop/cd) stratégia
A CD lényege, hogy úgy FC-zel, hogy amint Castle Agebe érsz rendelkezz legalább 650 kővel, majd 5-6 paraszttal le tudj rakni egy castlet akár a a saját védelmedre, akár az ellenfél falai közelébe. A  célra leghatékonyabb unique egység (uu) a Conquistador, a Plumed archer, Janissary és a Longbowman, ám látni War Wagont, esetleg Chu Ko Nut is (főként távolsági egységeket akarunk gyártani a hit-and-run miatt).
Castle Dropra (legfőként) ajánlott szituációk:
  • az ellenfélnek forward goldja van, vagy legalábbis könnyen elérhető a kastély lőtávjával
  • hatékony (fent felsorolt) uu-m van a célra
  • nagyon rossz mapom van és az ellenfélnél akarom vívni a harcot
  • Törökkel, Spanyollal vagy Majával szinte mindig

A képen remekül látható, hogy az ellenfél mindkét kő-forrását elveszi a kastély (eztán te magad is elkezdheted kitermelni ezeket), valamint Petard és Ram/Mangonel segítségével a Conquistadorok remekül végzik a munkát.

Defenzív Castle Dropra (legfőként) ajánlott szituációk:
  • az ellenfél maga is CD-zik (ilyenkor a kastélya látótávolgásától picit távolabb érdemes tenni, illetve elvágni az egységei lehetséges útvonalát ha betör) vagy egyéb módon ostromol (pl. mangonelek, mush)
  • kiváló boomer cived van, és védekezni akarsz Imperial Ageig (ilyen civek pl: Kelta, Korea, Viking, Perzsa, Brit)
  • Törökkel, Spanyollal vagy Majával szinte mindig
  • jobb játékosok ellen, ha védekezésre játszanál (ilyenkor lehet, hogy a CD jobban hátráltat téged illetve az ecodat)

A képen jól látható, hogy a defenzív kastély milyen jól védi az aranyat és az ecot.

Amikor (forward) Castle Droppolunk 1, max 2 négyzet-távolságra érdemes tenni a faltól, amit eztán a kastéllyal lőni kell, majd Petarddal ill uu-val pillanatok alatt be lehet jutni. Lehet akár 10 kocka-távolságra is dobni a kastélyt (meglepetésszerű), ilyenkor 2 petard és legalább 5-6 uu-t legalább készítsünk betörés előtt (2 petard másodpercek alatt leszedi a falat), és sok meccs múlhat így a meglepetés erején.
Jó kombináció lehet továbbá, ha a kastély alá monasteryt és ostromműhelyet építünk, és a kastély alól (látóköréből) harcolunk illetve támogatjuk az egységeinket, konverteljük az ellenséges egységeket, parasztokat, miközben raideljük az ellenfél ecoját.
Annak érdekében, hogy képesek legyünk 650 követ összegyűjteni időben, Dark Ageben érdemes a 24-26. parasztokat kőre rakni, majd csak a 27-28.-at aranyra, eztán Feudal Ageben (míg megépül a market és blacksmith) +2 parasztot kőre gyártani. Ha mindent jól csináltunk minimum 650 (de inkább kicsivel több) kövünk lesz Castle Age elején, eztán javasolt  5 parasztot elvenni a kőről és kastély építésbe kezdeni. Amint összejön 100 kő, érdemes TC-t is lerakni, főleg fa mellé, mivel jól fog jönni a plusz fa ostromműhelyre vagy  monasteryre.

A Boomolás
Az úgynevezett Boom nem más, mint amikor minden figyelmünkkel az ecora, annak fejlesztésére és közben az Imperial Age elérésére koncentrálunk, miközben a harcra sokkal kevésbé (ideális esetben semennyire). Az épületek elhelyezése igazán lényeges ezen a mapon, a legbiztonságosabb minél hátrébb terjeszkedni a bázison az ellnfél irányával ellentétesen. Ahogy korábban már említésre került érdemes még egy védelmi vonalat (kvázi falat) képezni az épületekből, ami pajzsként szolgál egy esetleges támadás elhárításánál, míg teljesen készen állunk a harcra.


Jó példa az épületekkel való falazásra e fenti kép

Boomolásra a legjobb civ messze a Viking, mivel az ingyen wheelbarrow és handcart bónusz végett sokkal jobb ecoval tud Imperial Agebe menni, ezzel szinte akárkit megelőzve. Ezt követően akár 6 barrackból lehet Championokat gyártani, vagy ami még népszerűbb stratégia, a könyörtelen gyors (3 tc min 25 imp) Imperial Arbalest-Siege ram kombináció.


Remek civ továbbá a Perzsa, hiszen a TC-i gyorsabban dolgoznak, ezáltal kevesebb idő alatt több parasztot lehet gyártani. Perzsát boomolni hagyni veszélyes üzlet, mivel elég jó egységei és fejlesztései vannak, többek között a War Elephant, Paladin, Hand Cannon (HC), Bombard Cannon (BBC). Jó stratégia lehet Imperial Age elején 2 Petarddal berobbantani az ellenséges falat, majd Paladinnal elárasztani a bázisát.

Kiváló boomer civ a Brit is, hiszen olcsóbbak a TC-i, ami hatalmas előny! Habár nagyon jó boomer civ, Castle Ageben a hatalmas körű Longbow + Ram kombináció okozhat némi fejfájást az ellenfélnek.

Nehéz szó nélkül elmenni a Teuton mellett, mivel rettentően olcsóak a farmjai, és megkapnak közel minden technológiát, ráadásul ez az egyetlen civ ami megkapja mind a három legerősebb egységet, a Paladint, a rettegett Siege Onagert (SO), valamint a Bombard Towert (BBT).

Ne felejtsük ki a sorból az Aztékot, hiszen nagy előnyre lehet szert tenni a bónuszukkal, mely szerint a parasztok több nyersanyagot képesek cipelni. A félelmetesen erős papjaik mellett nagyon népszerű stratégia a 3 TC-vel történő gyors boomolás, melyet (25. perc körül) Elite Eagle Warrior (EEW) ár követ és pillanatok alatt ledarálják az ellenfeleket, és ha ez nem jön be még mindig használhatjuk a már említett papokat vagy az erős gyalogosokat (Jaguar Warrior / Champion) támogató SO kombinációt.

Vigyázat! Nagyon egyszerűnek és hatásosnak tűnhet a boomolás, ám nem veszélytelen! Könnyű stratégiának minősül addig, amíg nem kell támadni, védekezni vagy serege(ke)t microzni mellette, ráadásul aki óvatlan könnyen áldozatául eshet egy gyors rushnak!

Ha elveszítenénk a bázisunk elejét egy rushnak vagy korai Imperial támadásnak köszönhetően, bizony meg kell tanulnunk nyomás alatt boomolni, ami nem jelent mást mint minden eszközt bevetni annak érdekében, hogy időt nyerjünk, amíg a elég jó econk lesz a visszatámadáshoz. Fontos, hogy ne vesztegessük a helyet, hiszen gyakran alapból elég kis területen kezdődik a meccs. Ha van rá lehetőség használjuk ki a mapunk rejtett sarkait is!


Sarkokat is kihasználva.


Ezen a képen a nyomás alatt történő boomolást, valamint védekezést figyelhetjük meg. Forward Castle Drop ellen otthon kastéllyal védekezés, épületekkel történő falazás, valamint a kis rések feltöltése kőfallal és kapuval miközben a boomolás folytatódik (a bal sarokban is).

A Fast Imperial (FI)
A FI lényege nem más mint az Imperial Age elérése 20-23 perc alatt, eztán HC, BBC (törökkel akár Janissary) gyártása és az ellenfél minél hamarabb történő kivégzése. Ez a stratégia főleg Törökkel és Bizánccal működik olajozottan, hiszen a Töröknek ingyen Chemistry bónusza van, míg a Bizáncnak sokkal olcsóbban (33%-kal) kifejleszthető az utolsó kor, ám a Chemistry lassú fejlesztése mellett az ellenfélnek több ideje van reagálni rá. Két féle FI létezik: CD mellett vagy CD nélkül. Jó választás lehet a FI CD mellett Spanyollal, Majával Trebuchet gyártása mellett, vagy erős Monk civekkel szintén Trebuchet gyártása mellett.


Ezen a képen egy CD FI stratégia idejét tekinthetjük meg.

Ez a szörnyen agresszív stratégia meghiúsítja az ellenfél boomolását, valamint a bbc segítségével a kastélyok és falak sem állítják meg! Ahhoz ,hogy jó FI időt mehessünk a Feudal és Castle Age idejét egy kicsit meg kell növelnünk, szükség lehet akár 30 parasztra is (legalább 12 farm, 8 aranybányász) a második korban (ha kastélyt is akarunk akkor összesen 5 kőbányász), majd a harmadik kor elején azonnal vagy kastélyt vagy ostromműhelyt és universityt építeni, majd körülbelül egy perccel ez után Archery Rangeket és ostromműhelyeket mihamarabb, viszont a legerősebb egyértelműen Janissaryval, hisz nekik +1 körük és jobb teljesítményük van.
Kezdő játékosok körében Törökkel nagyon ajánlott ez a stratégia, hiszen a legtöbb (még a haladó játékosok is) rendkívül megizzadnak a védekezés során.


Néhány Janissary és 2 bbt pusztító erejű lehet.

A Fi kivédése nem egyszerű dolog, viszont hosszú távon az erősebb eco győz! Ha Török civ ellen játszunk, figyeljük meg mikor ér Feudal illetve Castle Agebe, hiszen korugrás árulkodó lehet. Figyeljük 19. perc környékén a pontok változását, hisz amikor benyomunk egy korfejlesztést a pontjaink 50-nel lejjebb ugranak a nyersanyagok elvesztése (elköltése) miatt! Ha észrevesszük, hogy az ellenfél FI-zik, akkor nincs más hátra mint Castle Ageben maradni (ne feledd, jobb eco győz!), mivel minden bizonnyal a FIző ellenfélnek nagyon gyér ecoja van (kb 30-35 paraszt), eztán időt nyerni (falazni), és minél hamarabb minél több knightot (kts) gyártsunk le ha HC ellen védekezünk. Azonban ha Janissary ellen készülünk akkor a kts felejtős, ilyenkor masszív Elite Skirmisher seregre lesz szükségünk. Nagyon hatásos lehet továbbá (bizonyos civek esetén) a monkok használata Redemption fejlesztéssel, amivel azonnal át tudjuk téríteni a bbc-ket és a Jannisarry / HC ellen fordítani. Amennyivel az ellenfél FI mellett monkokat gyárt jusson eszünkbe, hogy a Light Cavalry a leghatásosabb ellenszer erre a bajra! Ha a FI támadás első hullámát visszavertük és az utánpótlást elvágtuk, akkor minden bizonnyal az ellenfél megnyerte nekünk a játékot, hisz tudjuk: a jobb eco győz!

Végszóként annyit tennék hozzá, hogy arénán a győzelem a mapon, a civ párosításon és persze jó adag szerencsén is múlik. Érdemes a pályán ösztönből játszani, mint sem vakon Build Ordereket (BO) követni. Ez a map főleg az Imperial civeknek kedvez mindazonáltal, hogy erős Castle Age civek arathatnak!


Forrás